menu
Van Doorn

14 oktober 2022 - Bestaand asfalt ter plekke recyclen tot nieuw asfalt; sinds kort kan het in Nederland met de Asfalt Recycling Train (ART). Initiatiefnemers Dura Vermeer en Rijkswaterstaat hebben onlangs samen met hun partners een onderzoek succesvol afgerond. Dit onderzoek werd uitgevoerd binnen de Combinatie Via Optimum VOF, een samenwerkingsverband tussen Dura Vermeer Divisie Infra en Van Doorn wat verantwoordelijk is voor het beheer & onderhoud aan de snelwegen in de regio Den Bosch en Eindhoven.  

 

Wat is de Asfalt Recycling Train? 

De ART is de naam voor een trein van machines die ter plekke het asfalt recyclen door de bestaande deklaag te verwarmen, los te woelen, te mengen en opnieuw aan te brengen. Dankzij deze nieuwe circulaire methode wordt 100% van het materiaal op locatie hergebruikt. Ook is er aanzienlijk minder bouwverkeer dan bij de reguliere methode, omdat er voor het asfalteren geen aan- en afvoer van materialen meer nodig is. De ART is een voorbeeld van duurzaam asfalteren, vanwege de enorme besparing op grondstoffen en de reductie van de CO2 uitstoot. 

 

Om het gebruik, de werking en de resultaten van deze Asfalt Recycling Train te onderzoeken werd de ART in mei 2021 voor het eerst ingezet tijdens werkzaamheden op de A73 tussen Boxmeer en Venray. Nederland heeft nog geen eigen ART, daarom werd voor dit onderzoek een ART gehuurd in het buitenland. 

 

Positieve resultaten Asfalt Recycling Train

De resultaten van de uitgevoerde onderzoeken zijn positief. Het gerecyclede asfalt is van goede kwaliteit, voert het water snel af en dempt het geluid goed. Dankzij de ART kan asfalteren nu circulair en klimaatneutraal gebeuren. Hiermee verandert de ART de asfaltbranche voorgoed. 

 

Ontwikkeling duurzame Asfalt Recycling Train voor Nederland

Dankzij de positieve resultaten gaat er een eigen ART voor Nederland ontwikkeld worden. De overheid onderzoekt hiervoor de mogelijkheden. De huidige ART’s draaien nog op gas, maar de voorkeur van alle betrokken partijen gaat uit naar een duurzame versie. Bijvoorbeeld: elektrisch of op waterstof. De Nederlandse ART zal in de toekomst in heel het land ingezet gaan worden. 

 

Hoe werkt de Asfalt Recycling Train? 

De ART is een trein die bestaat uit meerdere materieelstukken achter elkaar. Met de ART wordt de weg ter plekke verwarmd. Hierdoor wordt de bitumen zacht. Bitumen is een soort lijm die de stenen in het asfalt bindt. Vervolgens wordt de weg losgewoeld en wordt het materiaal opgeschept waarna het wordt gemengd met een nieuw bindmiddel en eventuele andere grondstoffen. Zo ontstaat er nieuwe asfalt dat ter plaatste met een spreidbalk kan worden aangebracht. Tot slot verdicht een wals het asfalt. Het mooie van de ART is dat dit proces oneindig kan worden herhaald, met hetzelfde asfalt. Zo vormen we samen de buitenruimte van morgen. 

 

Meer weten over de Asfalt Recycling Train? 

Lees het artikel van De Circulaire Bouweconomie
 

Werken bij Van Doorn

Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe collega's. Wil jij je inzetten om de buitenruimte van morgen te realiseren?