10 november 2025 – Begin november zijn wij gestart met het verwijderen en vervangen van 1.650 halteborden door rijstvliesborden bij bushaltes in de Achterhoek en Rivierenland. Vanaf halverwege december verzorgt Arriva, onder de overkoepelende merknaam RRReis, duurzamer bus- en treinvervoer in dit gebied. Hierbij komt niet alleen een nieuwe dienstregeling kijken, maar ook de vraag om nieuwe halteborden, gemaakt van rijstvliescomponent.
Nieuw concessiecontract met duurzaamheidsdoelen
Sinds 2010 verzorgt Arriva het openbaar vervoer in de concessie Achterhoek – Rivierenland. Dit contract eindigt op 13 december. Vanaf 14 december start een nieuw contract, onder de merknaam RRReis, met nieuwe contracteisen die aansluiten op de duurzaamheidsdoelen van Arriva.
Vanaf 2025 zijn alle nieuwe bussen emmissieloos en in 2040 wil Arriva volledig circulair werken. Treinen worden aangepast met gerecyclede materialen en op niet-elektrische trajecten rijdt Arriva op HVO-diesel, een biobrandstof op basis van plantaardige oliën.
Duurzame biobased bebording
Ook bij de halteborden is duurzaam hergebruik het uitgangspunt. Ze worden grotendeels gemaakt van rijstvlies, een restproduct uit de voedselindustrie. Door dit restproduct te gebruiken in een nieuw product, worden het landgebruik niet extra belast. Een rijstvliesbord is 100% circulair en kan na beschadiging of bij einde levensduur opnieuw worden verwerkt zonder dat er nieuwe grondstoffen aan toegevoegd hoeven te worden.
Deze biobased halteborden zijn gemaakt door de Verschilmakerij en Textline, en geassembleerd door Werkzaak Rivierenland, een organisatie in regio Rivierenland die zicht inzet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Tijdsdruk
In totaal gaat het om het verwijderen en plaatsen van 1.650 halteborden binnen een periode van vier weken in de regio Achterhoek - Rivierenland. Vanwege de strakke deadline was een goede planning cruciaal. Om de werkzaamheden op tijd te kunnen realiseren, hebben we vanaf begin november 5 ploegen medewerkers op dit werk ingezet.