15 februari 2021 - Afgelopen week waren we in een groot deel van het land met man en macht bezig om ijs, sneeuw en gladheid te bestrijden. Met preventief en curatief zout strooien en sneeuw schuiven (ploegen heet dat officieel) hebben wij wegen, (fiets- en voet)paden, bruggen en sluizen begaanbaar en beschikbaar gehouden en ervoor gezorgd dat de watergangen ijsvrij bleven. Nu de ergste kou weg is, zijn we vooral druk met de reparatie van asfaltschades die ontstaan zijn door de vrieskou.
We zijn op zaterdagmiddag (6 februari) gestart met preventief strooien en daarna zijn we overgegaan tot curatief strooien met de sneeuwploegen voor de voertuigen. We hebben op meerdere plekken in Nederland (Gelderland, Noord Holland en Noord-Brabant en een deel van Limburg) tot halverwege de week aan één stuk doorgewerkt, met af en toe en paar korte tussenstops om de inwendige mens te voorzien van brandstof. Het was een uitdaging om de sneeuw weg te krijgen. Zo hebben we in Noord Holland op maandag 3 shovels in moeten zetten om de sneeuwduinen op de A7 tussen Medemblik en Wieringerwerf te doorbreken. Hiervoor was een afsluiting van de snelweg nodig. Niet alleen de gladheidbestrijding maar ook calamiteiten (schadereparaties aan asfalt en geleiderail) op de wegen vroegen afgelopen week nadrukkelijk om onze inzet.
Behalve de wegen hebben we in Noord Brabant ook ca. 200 km kanalen in beheer (project Brabantse en Midden Limburgse Kanalen -dat is het gebied van Sluis Empel tot aan Panheel en van Beek en Donk tot aan Oosterhout). Vanaf het weekend zijn we daar met 2 man bezig geweest om alle sluizen en bruggen ijs- en sneeuwvrij te houden en de gladheid te bestrijden met strooizout. Halverwege de week hebben wij bij 6 sluizen compressoren geplaatst om de bellenschermen aan te zetten en op die manier de sluisdeuren ijsvrij te houden. Bij de meeste sluizen is een compressor ingebouwd, maar op 6 locaties in Brabant is dat niet het geval. Vandaar dat deze apart geplaatst moesten worden. Om de compressoren draaiende te houden moesten 3 mannen om toerbeurt iedere 15 uur de tank bijvullen met brandstof.
Na de eerste helft van de week werd het iets rustiger en hebben we iedere avond preventief gestrooid. Vanaf afgelopen donderdag zijn we vooral druk met het herstel van diverse asfaltschades, die ontstaan zijn door de extreme vorst. We bepalen vanuit eigen schouw en in overleg met de opdrachtgever waar reparaties noodzakelijk zijn en gebruiken bij de reparaties zowel koud als warm asfalt.
We zijn wel wat gewend als het om sneeuwval gaat. Maar dit keer moesten we wel uitzonderlijk lang achter elkaar doorwerken: vanaf zaterdag tot en met halverwege de week non stop door. Dat was behoorlijk intensief. Het was een uitdaging om de weg schoon te krijgen, maar het is allemaal zeer voorspoedig gegaan en we hebben veel complimenten ontvangen van tevreden opdrachtgevers. Wij ontvingen van de directeur wegverkeersmanagement van Rijkswaterstaat en van het managementteam van de provincie Gelderland per e-mail een dankwoord. Gedeputeerde Staten van de provincie Noord Brabant stuurde zelfs een persoonlijke videoboodschap met dank “aan iedereen die zich heeft ingezet om afgelopen week Brabant in beweging te houden door met strooiwagens en sneeuwschuivers de wegen schoon en veilig te maken.”
Enkele feiten en cijfers:
-
In de Provincie Noord Brabant en deels in prov. Limburg waren er bij de gladheidbestrijding van de rijks- en provinciale wegen en de lokale wegen in de gemeente Boekel in totaal 144 vrachtwagens en 160 man betrokken. Waarvan 4 eigen wagens.
- In Provincie Gelderland hebben we 8 vrachtauto’s en 1 shovel ingezet
- Bij de Brabantse en Midden Limburgse Kanalen zijn er 12 compressoren (24/7), luchtleidingen, 1 minitractor en 1 sneeuwschuif ingezet. Met daarnaast 5 man personeel.
- In de provincie Noord Holland (gemeente Hollands Kroon), hebben wij 2 fietspadstrooiers / ploegen ingezet.
- Op het contract met Rijkswaterstaat, in regio Zuid Nederland Midden, voeren wij geen gladheidbestrijding en alleen asfaltreparaties uit.